Agassi kedvence

Ahogy Peti beharangozta, írok is a Hamilton Creek Park flórájának egyik gyöngyszeméről. Nem, továbbra se nagyon szeretem a növényeket, de ez újfent olyan, amiről nem lehet nem beszélni..íme a teniszlabdafa, pontosabban földre hullott termései 🙂

Először tényleg azt hittem, hogy csak pár gyerek elhagyott ezt-azt..de néztem jobbra, néztem balra, és sehol egy ütő vagy valami, aztán felnéztem, és megpillantottam egy sárga labdacsot az egyik ágon is. Még akkor is kicsit győzködnöm kellett belül magamat, hogy nem, azt már csakugyan nem ragaszthatta fel poénból oda senki celluxszal, ez tényleg a valóság 🙂

Itthon gőzerővel neki is láttam e különleges fa meghatározásának, kínomban még kompletten végigböngésztem egy online kelet-amerikai fahatározót is (hardcore biológusok, figyelem: az applikáció már okostelefonra is letölthető!), a black walnutnál már egy pillanatra meg is örültem, de semmi..aztán végső elkeseredésemben beírtam angolul a google-ba, hogy teniszlabdafa, és láss csodát.. 🙂 (Szerencsére nem csak az én kíváncsiságom és fantáziám túl élénk, más is kérdezgette már ilyen-olyan fórumokon, hogy mi a szösz ez a teniszes izé.) Osage-orange tree (Maclura pomifera), vagy magyarul narancseperfa a faj neve, teljesen találó.

Népies nevei: vadnarancs, majomagy, illetőleg lócitrom 😀 A – nem ehető – gyümölcsök amúgy akár 15 cm átmérős méretet is elérhetnek. Hát mit mondjak, ezek itt még jócskán kisebbek voltak, de már így is elég emberes súlyuk volt, darabonként jó fél kilóra tippelném, úgyhogy valahogy e fa alatt nem szívesen piknikezgetnék a terméshullás időszakában 😀

A Wikipédia szerint egyébként a labdacsok ágy alá téve kiváló pók – és csótányűzők, köszönhetően a bennük található speciális gyűrűs vegyületnek. Sejtettem én, hogy el kellett volna hoznom párat!

Tetemes súlyukból és méretükból, valamint ragacsosságukból kifolyólag a termésekben egyéb más praktikus felhasználási lehetőséget is felfedezni vélek. A következő kép címe: “Beszótá’?” 😀 “Teszedlegyorsanaztakamerát?” 😀

2 thoughts on “Agassi kedvence

Új hozzászólás írása

